Sarah's creche ♥

Hierbij een update voor iedereen die geld gedoneerd heeft aan het begin of tijdens mijn reis! En natuurlijk iedereen die geïnteresseerd is in doneren. 

10423938_10152913155272865_5674387440294679500_n

Lieve vrienden en familie, lezers en lezeressen.

Het is alweer bijna twee weken dat ik thuis zit, maar in gedachten ben ik er nog 100 %. Ik wil deze blogpost graag richten op de school waar ik twee maanden gewerkt heb, en waar het gedoneerde geld naartoe is gegaan. In februari en begin maart heb ik een kleine fundraising gedaan om geld op te halen, zodat ik nog meer zou kunnen betekenen in Zuid Afrika. Nou ging ik daar naartoe met het geld, maar ik wist nooit helemaal wat ik ervan wou kopen. Of eigenlijk wist ik wel wat ik wou kopen, maar het was zoveel dat de gedachte van het kopen van product A, me een slecht gevoel gaf over dat ik ze product B niet kon geven. Uiteindelijk kwam toen precies op het goede moment de oplossing. Ik heb het geld allemaal gestoken in het maken van een nieuw klaslokaal. En dat is echt heel hard nodig! Voor alle informatie over het vrijwilligerswerk én foto’s en alles lees dan vooral even verder!

Oké, komt die dan! De school waar ik twee maanden gewerkt heb heette Sarah’s Creche. Het is eigenlijk een verzamel naam voor twee scholen, de linkerkant en de rechter kant, en een babykamer voor de rechterkant.

DSC_0087

De speelplaats voor Sarah’s Creche

DSC_0077

Het uitzicht vanuit de linkerklas. 

DSC_0076

En de binnenkant van de linkerkant.

Ik was samen met een ander meisje een soort van in charge voor de linkerkant. Het verschil tussen links en rechts was dat de kinderen rechts met een stuk meer waren(rond de 25), maar wel allemaal tussen de 4 en 6 en ze waren allemaal al iets verder qua opvoeding / ontwikkeling. Het enige is dat deze kinderen toch minder hun liefde lieten zien. De 15 kinderen van de linker kant in dat opzicht overlaadde je met liefde en knuffels. Maar ze waren wel minder goed in de meeste opdrachten, hadden een kleine spanningsboog en waren in het begin dat ik er kwam eigenlijk gewoon helemaal gek haha ( Positief bedoelt hoor). Voor dat ik er kwam zijn er vrijwilligers geweest die de linkerkant dan ook niet helemaal trokken en gewisseld zijn naar een andere school. Ik moet oprecht zeggen dat de dagen hard waren, maar dat ik het vooral als echt een grote uitdaging zag. Uiteindelijk hebben M. en ik de kinderen geleerd om helemaal alleen de tanden te poetsen, te zitten als ze aan het eten zijn, ‘Water’ ‘Please’ ‘Thankyou’ ‘Ball’ ‘Jumpingrope’ ‘Can you open this’ ‘Trashcan’ en nog meer van dit soort simpele dingen. Ik snap als mensen dit als niets zien, maar voor mij is dit al een wereld van verschil. Het feit dat ze nu weten please te zeggen, dat is zo iets groots.

20425_10152927840302865_1118411980017201831_n

Knuffeltijd, tijdens onze laatste dag. We verlieten Sarah’s allemaal op dezelfde dag.

11057249_1121235531225155_7658534606325773439_n

Wat een lieffies. 

11205006_10152745012126363_6123107131520122993_n

En weer knuffelen!

DSC_0101

En je krijgt als volunteer nog meer knuffels! 

DSC_0358

En weer! 

received_10206392860079378

En natuurlijk ontzettend veel lachen met elkaar! 

Een dag probeerde we er zo uit te laten zien: Rond half 9 arriveren, en even 10 minuutjes spelen met de kinderen. Dan gingen we zitten, de namen doen ( teacha mika was ik voor deze kinderen), de kinderen tellen (met elkaar!) en de weekdagen en kleuren doen. Toen was het tijd om de tanden te poetsen, dat ging van eerst een half uur naar uiteindelijk 5 minuten tijd. Daardoor hadden we dus veel meer tijd gekregen om te zingen, en daarna was het tijd om de eerste opdrachten te doen. Meestal was dit met playdough spelen, maar dan wel spelend leren. Dus maak 5 balletjes. Dat is dan goed voor de motoriek, het maken van een bal, en voor het tellen, 5 balletjes. Toen was het fruit-time, wat ook van een half uur naar 10 minuten is gegaan. Wat water drinken en snel buiten spelen. Daarna de grote groepsopdracht, denk aan armbandjes maken, hoedjes van papier maken of gewoon verven. Daarna opruimen en de kinderen gingen dan lunchen en toen moesten wij weer naar huis.
Wij gingen dan in de middag naar het zwembad, het sportveld of naar het strand om te zwemmen, sporten of surfen met de kinderen.
Al met al zijn het dus best wel erg drukke dagen, ook nog voorbereidingen voor de dag daarna maar het was allemaal wel heel erg leuk!

11149744_1148578688490839_1298694164234103539_o

Facepainting! 11081121_1132167333465308_4503326913075151599_n

Zingen met de kinderen

11073001_1121232111225497_6221337722131428279_n

Leren tellen!

11065868_1121233994558642_7626196001560318268_n

Ook tekenen valt onder leren; motoriek leren. ( Kinderen van 2 – 3)

11052878_1121233704558671_8669891549564800982_n

Maar ook voor de oudere kinderen is tekenen leren. ( 5-6 )

11046317_1121236461225062_1308026207279850175_n

En als groepsactiviteit maskers maken!

11034218_1121236674558374_2077295403169664475_n

Trots zijn op ‘je’ kinderen, oh wat voelt dat fijn! 

11000316_1148583195157055_5198829349996781119_o

N. is te lang, maar verder was het facepainting day again!

11076289_1132168720131836_4364715401982167619_n

Zingen met de kinderen 2.0.

Oké verder met Sarah’s. Het probleem bij deze scholen is dat ze niet echt kunnen samenwerken omdat er geen ruimte is voor een stuk of 40 kinderen en de kinderen dus met alle leeftijden door elkaar zitten. De rechterkant heeft geen baby’s in hun eigen klaslokaal, maar de linkerkant helaas wel. We zijn toen bezig gegaan met het maken van een grote babykamer waar alle baby’s samen in kunnen, zodat we nog twee lokalen over hebben. Dan kunnen we de kinderen echt gaan indelen op leeftijd, dus de baby’s bij elkaar, de 3-4 jarigen en de 5-6 jarigen. Zo kun je ze veel beter les geven, en echt op hun eigen niveau. Helaas valt er niet zomaar een hele inrichting voor een klaslokaal uit de hemel vallen, pluspuntje was namelijk dat er wel al een extra container stond. Minpuntje daarvan is dat die erg slecht onderhouden is, geen ramen, gaten in het dak en kapotte deuren (Zie foto onder deze alinea). Daarom heb ik besloten het geld dat ik ‘gekregen’ heb te geven aan het maken van deze container + voor het kopen van verf, vloerkleden en spullen voor binnen. Door het maken van 1 extra klaslokaal kunnen wij namelijk alle kinderen helpen, door hun nog beter te onderwijzen.

11178375_1151940171488024_8357920118097346324_n

De container voordat we er ook maar iets mee hadden gedaan.

11164631_1151940174821357_8253988980037089648_n

  De container na het opruimen en een beetje verven. 

IMG-20150512-WA0008

Verven! (Ik ben de blondine met de axtec-pants)

IMG-20150516-WA0001

En ik kreeg super goede hulp van Calvin!

IMG-20150516-WA0003

Maar deed natuurlijk ook wel wat zelf! 

11150900_10153173568005289_159232863193279275_n

Het begin is er! Nu de rest nog.

Het is voor de mensen die nu geïnteresseerd zijn in het geven van een donatie nog steeds mogelijk om iets te storten! Het is heel makkelijk, en het gaat allemaal via deze site. Alles wordt hier heel duidelijk uitgelegd! En het hoeft echt geen groot bedrag te zijn, 5 euro is al een hoop in dit land want dat is al bijna 70 rand. En wil je op de hoogte gehouden worden van Sarah’s Creche? Volg ze dan op Facebook voor alle update’s rondom de vooruitgang van de kinderen en het klaslokaal.

Zoals ik al zei, het begin is er! Ik en alle andere mensen die meehielpen hebben echt al ontzettend veel kunnen betekenen voor deze kinderen.  Ik weet zeker dat ik er nog wel een keertje terug kom, en tot die tijd hoop ik vanuit Nederland een hoop te kunnen betekenen. Want oh, ik hou van deze kinderen, het land, de cultuur en de mensen.
Het laatste deel vanuit Kaapstad komt er snel aan!

Heel veel liefs,

Anique

Geef een reactie